Goede doelen
Stichting Pelicano
1 op 5 van alle kinderen in België leeft in armoede. Een alarmerend cijfer, zeker nu het leven alsmaar duurder wordt. De uitgave voor dagelijkse benodigdheden stijgt zienderogen en steeds meer gezinnen zien hun maandelijkse rekeningen toenemen. Om deze gezinnen een financieel én mentaal duwtje in de rug te geven, slaan Stichting Pelicano en Bristol sinds 2022 de handen in elkaar.
Stichting Pelicano is een officieel erkend goed doel dat kinderarmoede in België oplost. In ons land leeft immers 1 kind op 5 in armoede. Stichting Pelicano helpt kinderen die in schrijnende armoede leven, die geen eten meekrijgen naar school, geen aangepaste kledij hebben, geen medische verzorging krijgen, uitgesloten worden, niet op schooluitstap of sportclub kunnen gaan, enz. Armoede bij kinderen is immers een onrecht. Hun ultieme doel is het voorzien van alle basisbehoeften van de 513.000 kinderen die in ons land in armoede
Om dit probleem nog meer onder de aandacht te brengen, werd er in opdracht van Bristol en Team Lewis een onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau IVOX. Benieuwd naar de resultaten? Lees even onze blog.
Tijdens onze “In my Shoes” campagne werd er per verkocht paar leren kinderschoenen € 5 gestort aan Stichting Pelicano. Bovendien konden klanten in onze Bristol-winkels een vrije gift doen. Aan het einde van onze campagne mochten we in totaal een prachtig bedrag van € 34.585,02 overhandigen aan Stichting Pelicano. We zijn erg fier dat onze Bristol-klanten zo’n warm hart hebben en dat we samen een steentje hebben kunnen bijdragen in de strijd tegen kinderarmoede.
De Warmste Week
Na het succes van onze ‘In my shoes’-campagne, waarbij we geld inzamelden voor gezinnen met financiële moeilijkheden, vonden we dat we als Bristol nóg meer konden doen om deze gezinnen een (warm) hart onder de riem te steken. Onze deelname aan De Warmste Week 2022, de jaarlijkse solidariteitsactie van VRT met als thema kansarmoede, leek ons de uitgelezen kans om een mooi vervolg te breien aan ons ‘In my shoes’-verhaal.
Wat ondernamen we allemaal? We namen met zoveel mogelijk leden van de Bristol-familie deel aan de BristOlympiade: een sponsorwandeling van ons hoofdkantoor in Beringen naar het Stadspark in Hasselt; 17 km om precies te zijn. Alle wandelaars vroegen aan hun familie, vrienden en kennissen om hen te sponsoren per gewandelde kilometer.
Daarnaast organiseerden we een eetmarktje op het hoofdkantoor, waarvoor de heerlijke lekkernijen die aangekocht konden worden door onze eigen collega’s bereid werden.
In alle Vlaamse Bristol-winkels konden onze klanten ook een vrije gift doen t.v.v. De Warmste Week. Misschien heb jij zo ook wel mee gevlamd tegen kansarmoede.
Met al deze initiatieven wist de Bristol-familie maar liefst € 34.750 te verzamelen voor het goede doel!
Stichting Vanaudenhove
De familie Vanaudenhove, oprichters van Euro Shoe Group, steunt al sinds 2002 sociale projecten en organisaties uit de brede omgeving van Diest, de stad waar de allereerste schoenenwinkel van Euro Shoe Group in 1925 zijn deuren opende.