Producten
Chemische stoffen
Wij verlangen van onze leveranciers dat onze producten volledig in lijn zijn met de Europese wetgeving voor Chemische stoffen, genaamd REACH (Registration, Evaluation and Authorisation of Chemicals). Dit betekent dat er geen zorgwekkende chemische stoffen in onze goederen mogen voorkomen die je gezondheid of die van de medewerkers tijdens het productie- en distributieproces kunnen schaden. Zowel het milieu in het land van productie, als hier bij ons, de Benelux, zijn hier mee gebaat. Wij volgen ook continu de berichtgeving van het ECHA (European Chemical Agency). Wij vragen op regelmatige basis attesten op in verband met de productsamenstelling en zorgen indien nodig voor aanvullende laboratoriumonderzoeken. Wij verzorgen ook de noodzakelijke informatiedoorstroming naar onze klanten, indien hierom wordt verzocht.
Dieren
Onze artikelen zijn bontvrij. Wij kiezen er principieel én officieel voor om uitsluitend nepbont te gebruiken. Na het zien van schokkende undercoverreportages van PETA over het dierenleed op Chinese angoraboerderijen beslisten wij eveneens om geen artikelen met angorawol meer in te kopen. Hiermee willen we duidelijk maken dat we geen dierenleed tolereren.
Preventie namaak
Wij verkopen enkel producten aangekocht bij de originele fabrikanten en hun groothandelaars. Bij twijfel rond de echtheid van een product kan de klant meer informatie vinden op de website www.eccbelgie.be.
Indien een klant vermoedt dat een product namaak is, kan hij een klacht indienen via het Meldpunt op de website https://meldpunt.belgie.be/meldpunt.
Distributie & Marketing
Distributie
Meer dan de helft van de ingevoerde goederen worden verder per zeecontainer vanuit Antwerpen, met het binnenschip, vervoerd naar ons distributiecentrum te Beringen. Scheepsverkeer zorgt voor aanzienlijk minder CO2- uitstoot in vergelijking met wegtransport. De motoren van de vrachtwagens van onze partner-distributeur, de firma Jan De Rijk, beantwoorden voor de uitstoot aan de Euro 5-norm. Hun laadruimten werden speciaal aangekleed om een geluidsarm laad- en losproces te krijgen, met een minimum aan hinder en optimale veiligheid. Bij de uitbouw van het wagenpark van onze medewerkers is er alle aandacht voor de beperking van de emissie van broeikasgassen.
Verpakking
Euro Shoe Group is tevens aangesloten bij Fost Plus, een organisatie die instaat voor de promotie, coördinatie en financiering van de selectieve inzameling, sortering en recyclage van huishoudelijk verpakkingsafval in België. In Nederland zijn we aangesloten bij het "Afvalfonds Verpakkingen", die hetzelfde doel nastreeft.
Het bedrijfsmatig verpakkingsmateriaal evenwel, wordt door het winkelpersoneel zelf verzameld en terug naar het hoofdkantoor gestuurd. Daar zorgen wij voor de sortering en komen de materialen in het recyclagecircuit terecht (Valipac). Uiteindelijk zullen zij opnieuw nuttig gebruikt kunnen worden.
Ook andere afvalstoffen worden grondig verzameld, gesorteerd en opgehaald in de hoofdzetel van ons bedrijf. Zo krijgen wij uiteindelijk 13 verschillende fracties, klaar voor recyclage.
Wij vragen ook aan onze leveranciers om zo veel mogelijk gerecycleerd papier en karton te gebruiken voor de verpakking van onze producten, en zeker om overtollig papier en plastiek te vermijden.
Goede doelen
Kom op tegen kanker / Télévie / Make-A-Wish
Bristol organiseert 2x per jaar een inruilactie. Alle klanten kunnen dan hun oude schoenen, kleding en handtassen binnenbrengen ten voordele van het goede doel: Kom op tegen Kanker (Vlaanderen), Télévie (Wallonië) en Make-A-Wish (Nederland).
Meer informatie op www.komoptegenkanker.be , www.televie.be en makeawishnederland.org/.
In 2019 heeft de inruilactie van Bristol de volgende bedragen opgebracht: € 12.573,75 voor Kom op tegen Kanker, € 3.620 voor Télévie en € 1.320 voor Make-A-Wish.
Verder verkopen we bij Bristol Nederland ook Make-A-Wish-artikelen waarvan de gehele opbrengst aan Make-A-Wish wordt geschonken (bijv. T-shirts en kerstsokken van Make-A-Wish). Hierdoor werd in 2019 € 8.632,15 aan Make-A-Wish overhandigd.
Rode neuzen / CliniClowns / Télévie
In 2019 schonk Bristol tijdens de leerfolder bij aankoop van een paar leren schoenen € 2 aan Rode Neuzen Dag (Vlaanderen) en CliniClowns (Nederland).
Dit bracht € 49.060 voor Rode Neuzen en € 27.980 voor CliniClowns op (inclusief verkoop goodies en giften). In Wallonië verkcoht men snoepjes en balpennen ten voordele van Télévie, goed voor een bedrag van maar liefst € 19.833!
Inkoop
Arbeidsomstandigheden
Euro Shoe Group (het familiebedrijf achter Bristol) waakt er nauwlettend over dat de artikelen die je bij ons koopt op een ethisch verantwoorde manier geproduceerd worden. We proberen dan ook uit te sluiten dat er kinderarbeid te pas komt aan de productie van onze artikelen. Zo zijn onze leveranciers verplicht een "No Child Labour" verklaring te ondertekenen en is er onze "Code of Conduct".
Ook hebben we onze Quality Control partner in het Verre Oosten, AQA Services, opdracht gegeven om, naast de bewaking van de kwaliteit van de goederen die wij in het Verre Oosten laten maken, ook de tewerkstellingsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden te controleren.
Bovendien zijn onze inkopers regelmatig aanwezig in de landen van productie, zowel om aan te kopen, maar ook om persoonlijk toe te zien op de arbeidsomstandigheden in de fabrieken waar we mee samenwerken.
Al onze leveranciers worden jaarlijks geëvalueerd en nieuwe leveranciers worden, alvorens wij met hen in zee gaan, volledig gescreend op hun gedrag als betrouwbare zakenpartner.
In 2014 is Euro Shoe Group lid geworden van het Business Social Compliance Initiative (BSCI), dat zich inzet voor de verbetering van de arbeidsomstandigheden in de productieketen van haar leden. We implementeren de gemeenschappelijke gedragscode van het BSCI bij onze leveranciers die gebaseerd is op internationaal aanvaarde richtlijnen zoals de Conventies van de International Labor Organisation (ILO) en de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens.
We tekenden eveneens het Accord on Fire and Building Safety in Bangladesh. Dit akkoord heeft als doel te zorgen voor structurele verbeteringen op het gebied van veiligheid in de fabrieken in Bangladesh. Het is een bindend contract tussen kledingmerken, internationale en Bengaalse vakbonden en NGO’s en stelt een kader voor onafhankelijke en transparante fabrieksinspecties, reparaties en verbeteringen van onveilige werkplekken.
De fabrieken waar onze artikelen gemaakt worden, worden geregistreerd in SAP. Op die manier zijn onze artikelen traceerbaar. Ook dit is duurzaamheid.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) of ook wel duurzaam ondernemen genoemd, is een vorm van ondernemen gericht op de balans tussen aandacht voor het milieu, sociaal-ethische en economische prestaties.
People, planet en profit zijn dé drie pijlers van duurzaam ondernemen!
Ook Bristol hecht veel belang aan duurzaam ondernemen. Maar wat betekent dit nu concreet voor Bristol?

Folders
Onze folders worden op papier met FSC-label gedrukt. FSC is een label of keurmerk op een hout- of papierproduct dat aangeeft dat een product afkomstig is uit een verantwoord beheerd bos. Het FSC label garandeert de verantwoorde oorsprong omdat niet enkel het bos van oorsprong wordt gecontroleerd, maar ook de hele handelsketen tot bij de eindconsument. Door onze aansluiting bij het "Interventiefonds oud papier" steunen wij ook de inzameling en recyclage van de folders.
Bovendien is de digitalisering niet meer weg te denken uit onze huidige samenleving waardoor we ook steeds meer online folders hebben (dit betekent minder gedrukte folders en dus minder papier).
Energie
Zowel in ons centraal distributiemagazijn, in onze kantoren, als in onze filialen proberen we zo zuinig mogelijk om te springen met energie. In 2015 werden al onze winkels uitgerust met een meetsysteem waardoor we energieverspilling kunnen detecteren en terugschroeven.
De traditionele neonverlichting werd in het hoofdkantoor in België en in het distributiemagazijn vervangen door LED armaturen. En ook de energievretende parkingverlichting wordt nog aangepakt en vervangen door LED armaturen.
Zonnepanelen
In 2019 zijn we een samenwerking aangegaan met GreenPulse, een bedrijf dat grootschalige zonnepaneelparken voor bedrijven ontwikkelt, financiert en beheert. Er werden er op het dak van ons distributiecentrum meer dan 3000 zonnepanelen geïnstalleerd! Bovendien krijgen ook al onze medewerkers de kans om deel uit te maken van dit milieuvriendelijke project: elke werknemer kan zich opgeven als investeerder. Samen gaan we voor groen!

Collecties
Lang niet al onze producten zijn duurzaam, maar net als vele andere ketens, timmert ook Bristol nu hard aan deze duurzame weg en hebben we meer en meer aandacht voor duurzame mode. Door te kiezen voor duurzame fashion, helpen wij de natuur.
Onze “Love our planet”-collectie is onze duurzame eco-collectie met trendy damesschoenen die zijn gemaakt van gerecycleerde plastic flessen. Leuk weetje: 1 PET-fles is goed voor 1 paar veters. Deze schoenen zijn volledig vegan!
Sinds de zomer van 2019 heeft Bristol ook sportkleding met bamboe of koffie. Deze kleding is duurzaam en heeft fantastische eigenschappen. En we blijven uiteraard nieuwe eco friendly sportartikelen introduceren.
Hier blijft het natuurlijk niet bij. We willen graag onze voetafdruk steeds meer verkleinen en voor het voorjaar 2020 hebben we al enkele stappen ondernomen.
Zo zullen een heleboel T-shirts uit biokatoen gemaakt worden. Ook zullen we sokken uit gerecycleerde garen in ons assortiment hebben. Het polyester verwerkt in een aantal van onze denims zal gemaakt zijn van gerecycleerde PET-flessen.

Ook onze sneakers worden in het voorjaar van 2020 aangepakt: we brengen een heleboel sneakers voor dames, heren en kinderen op de markt, waarvan het bovenmateriaal gemaakt is van 100% gerecycleerd polyester. Verder voorzien we ook ecologische kinderschoenen van het merk Friendly Gepy. Het begint al met een ecologische kartonnen doos, die niet gelijmd maar geplooid wordt. De schoenzooltjes bevatten 10 tot 15% gerecycleerde materialen. Ook de binnenkant van de kinderschoentjes bestaat uit gerecycleerd materiaal. De lijm die gebruikt wordt om de schoen tot een geheel te maken is op waterbasis, net als de inkt van het logo.
Naast onze collecties blijven we kijken naar andere mogelijkheden om onze voetafdruk te verkleinen.
De productverpakkingen zullen allemaal geëvalueerd worden zodat we ook daar het verschil verder kunnen maken.
We hebben nog heel wat werk voor de boeg, maar beetje bij beetje verhogen we de duurzaamheid bij Bristol en dragen we ons steentje bij aan een betere leefwereld voor ons allemaal!
Jeugdfonds Sport & Cultuur
Het Jeugdfonds Sport & Cultuur en Bristol Nederland werken al jarenlang samen om kinderen uit gezinnen met weinig geld toegang te geven tot sport en cultuur. Bij Bristol kunnen de ouders van deze kinderen met een door het Jeugdfonds Sport & Cultuur toegekende waardebon de benodigde sportspullen of spullen voor dans, muziek en theater aanschaffen. Bovendien verleent Bristol 20 % korting waardoor het fonds nóg meer kinderen kan helpen. Want het is belangrijk dat kinderen en jongeren kunnen sporten of iets van kunst of cultuur kunnen genieten, ook als er thuis weinig geld is. Bristol maakt het mogelijk!
Lees hier het interview met Elise Vanaudenhove.
Moeders voor Moeders / Leger des Heils
De overstock textiel en schoenen werd afgelopen jaar geschonken aan Moeder voor Moeders en Leger des Heils. De vzw Moeders voor Moeders zet zich sinds 1992 in voor de armsten in Vlaanderen. Meer dan 160 vrijwilligers verdelen materiaal en voeding aan gezinnen met jonge kinderen die het financieel zeer moeilijk hebben.
Bovendien worden er het hele jaar door bij Bristol Nederland oude schoenen ingezameld voor het Leger des Heils.
Stichting Vanaudenhove
De familie Vanaudenhove, oprichters van Euro Shoe Group, steunt al sinds 2002 sociale projecten en organisaties uit de brede omgeving van Diest, de stad waar de allereerste schoenenwinkel van Euro Shoe Group in 1925 zijn deuren opende.
