Over Bristol
Wie is Bristol (Euro Shoe Group)?
Bristol is een Belgisch familiebedrijf dat al bijna 100 jaar trendy en toegankelijke mode aanbiedt aan gezinnen in België en Nederland. Dit gebeurt met liefde en respect voor de producten en de omgeving.
Alles begon in de Ketelstraat in Diest in de schoenenwinkel van de grootouders van Albert en Omer Vanaudenhove in 1925. Tot de jaren ’90 groeide het bedrijf verder uit met merken zoals Shoe Post, Primo, Multichauss en André Luxe. In 1991 werden ook de Nederlandse ketens Bristol en Van Woensel overgenomen. Datzelfde jaar werd Euro Shoe Group (ESG) de holding van de diverse merken.
Tot 2017 was het bedrijf bij het grote publiek beter bekend onder de merknamen Avance en Shoe Discount in België. Vanaf 2017 vond er in België een grote verandering plaats waarbij alle Shoe Discount-winkels werden omgevormd tot Bristol-winkels.
In 2021 introduceerden we bij Bristol een nieuwe baseline ‘Pretty Smart’. Hiermee onderstrepen we dat we staan voor producten die persoonlijkheid uitstralen, duurzaam zijn én betaalbaar. Dat is een slimme koop, dat is pretty smart.
Sinds 2004 bevindt ons hoofdkantoor zich in Beringen. Ook ons modern, geautomatiseerd distributiecentrum vind je hier terug. In Nederland werken we met diverse ‘hubs’ van waaruit onze Nederlandse werknemers kunnen werken.
Waar staan we voor?
Als familiebedrijf zijn het familiale aspect en de daarmee verbonden waarden een verbindende factor doorheen de organisatie. Deze waarden en de langetermijnvisie bieden een stevig fundament voor de toekomst.
Onze eigentijdse en kwalitatieve collecties worden ontwikkeld met liefde en respect voor onze omgeving. Bewust consumeren wordt steeds belangrijker en dit willen we als organisatie zoveel mogelijk ondersteunen. Daarom bieden we onze klanten kwalitatieve mode en schoenen om na de aankoop nog jarenlang plezier van te beleven. Gezinnen kunnen bovendien shoppen in onze vlot bereikbare winkels en toegankelijke webshop zonder een al te grote aanslag te doen op hun twee belangrijkste middelen: geld en tijd.
Bij Bristol wordt er gewerkt volgens het principe van wederzijds vertrouwen en respect. Respect voor onze medemensen en dus ook voor onze klanten, voor het milieu en voor onszelf. Iedereen is voor ons gelijk, maar onze klanten hebben een streepje voor.
Ook wat betreft onze collectie proberen we toegankelijk te zijn voor iedereen. Zo vind je bij ons o.a. de laatste modetrends, een kwalitatieve en betaalbare leercollectie, een uitgebreide sportcollectie van zowel huismerken als topmerken en een functionele basiscollectie in biokatoen.
Bij Bristol willen we waardevol ondernemen. We willen een positieve bijdrage geven aan onze samenleving door op een verbindende en respectvolle manier samen te werken met al onze stakeholders en onze omgeving. We steunen lokale goede doelen waar we een verschil kunnen maken. Sinds 2022 is dit Stichting Pelicano, een organisatie die zich inzet tegen kinderarmoede. Als familiebedrijf en winkel voor het hele gezin vinden we het belangrijk om er voor álle gezinnen te zijn.
Bij Bristol, what you see is what you get. We doen niet alsof. We zijn authentiek, zijn wie en wat we willen zijn. Wij staan 100% achter onze producten en achter onze boodschap. Transparantie is een sleutelwoord. Wat we beweren, moet kloppen. We maken niemand iets wijs en zijn oprecht.
Facts & Figures
- Bij Bristol werken +- 1000 werknemers.
- We hebben momenteel ongeveer 200 Bristol-winkels in België en Nederland.
- Ons distributiecentrum in Beringen biedt 21 000 m² opslagruimte, parkeergelegenheid voor 100 vrachtwagens, 22 laad- en loskades voor vrachtwagens en een 180 m lange aanlegkade aan het Albertkanaal met een capaciteit van 5000 containers per jaar.
- Het bedrijf is 100% family-owned, CEO Elise Vanaudenhove is de derde generatie aan het roer.